Dieta kapuściana – zasady, jadłospis, efekty

Aktualnie, w dobie smukłych i zgrabnych sylwetek dieta oraz aktywny tryb życia odgrywa ogromną rolę. Społeczeństwo dąży do poprawy swojego wyglądu zewnętrznego. Nie od dziś wiadomo, że na skuteczność w uzyskaniu satysfakcjonującego wyglądu zewnętrznego wpływ ma przede wszystkim dieta (uważa się, ze aż 70 % skuteczności, aktywność fizyczna to raptem 30 %). Wiele osób poszukuje diety, która zagwarantuje spektakularny spadek wagi w krótkim czasie. Przykładem takiej diety jest dieta kapuściana, która przez swoją niezawodności zyskała wielu zwolenników.

Dieta odchudzająca na bazie kapusty jest tania i prosta, pozwala najeść się do syta, niestety jest dość monotonna. Dieta kapuściana pozwala na zrzucenie kilku kilogramów zaledwie w ciągu kilku dni – jest niezwykle skuteczna. Dieta kapuściana wywodzi się z Norwegii, dieta oprócz działania odchudzającego pomaga w problemach z krążeniem.

Podstawą diety kapuścianej jest zupa kapuściana stosowana przez tydzień. Zupę kapuścianą przygotowuje się z główki białej lub włoskiej kapusty lub 3 kilogramów kapusty kiszonej, 2 zielonych papryk, 6 świeżych pomidorów (lub puszki pomidorów), 6 cebul oraz selera naciowego. Do zupy dodaje się czosnek, chili, pieprz, liście laurowe, kminek oraz majeranek. Zupy w żadnym wypadku nie powinno się doprawiać solą, w przypadku użycia kapusty kiszonej należy ją dokładnie opłukać celem pozbycia się soli.

dieta kapuściana 1

Wszystkie warzywa należy umyć, posiekać lub pokroić, podsmażyć na 1 łyżce oleju rafinowanego. Następnie przełożyć do garnka, zalać wodą i zagotować. Na koniec przyprawić. W ten sposób przygotowana zupa powinna wystarczyć na tydzień. Zupa stanowi podstawę dziennego wyżywienia, powinna być spożywana przynajmniej 2 razy w ciągu dnia. W pierwszych trzech dniach dietę można wzbogacić o warzywa i owoce, w czwartym dniu można spożyć koktajl na bazie odtłuszczonego mleka, w kolejnych w jadłospisie może pojawić się mięso, ryby lub ryż.

Dieta kapuściana jadłospis

Dzień pierwszy:

śniadanie: zupa kapuściana, filiżanka czarnej kawy,

lunch: dowolne warzywa np. sałatka z brokułu, rzodkiewki, ogórka,

obiad: zupa kapuściana, herbata,

podwieczorek: dowolny owoc, np. truskawki, jabłko,

kolacja: warzywa, sok owocowy.

Dzień drugi:

śniadanie: warzywa, np. sałatka z rukoli, marchewki, pomidorów,

lunch: warzywa za wyjątkiem warzyw strączkowych (groch, fasola),

obiad: zupa kapuściana, herbata,

podwieczorek: zupa kapuściana,

kolacja: pieczone ziemniaki.

Dzień trzeci:

śniadanie: zupa kapuściana, herbata ziołowa,

lunch: owoc, np. arbuz, melon,

obiad: sałatka warzywna, ewentualnie pieczone warzywa,

podwieczorek: owoc np. truskawki,

kolacja: zupa kapuściana, herbata.

Dzień czwarty:

śniadanie: zupa kapuściana, filiżanka kawy,

lunch: 1 banan,

obiad: zupa kapuściana, filiżanka herbaty,

podwieczorek: 1 banan,

kolacja: koktajl na bazie odtłuszczonego mleka.

Dzień piąty:

śniadanie: zupa kapuściana, herbata ziołowa,

lunch: dowolne warzywa np. pomidory, rzodkiewki, ogórek, kiełki,

obiad: chuda ryba z warzywami,

podwieczorek: zupa kapuściana,

kolacja: pomidory – mogą być pieczone lub surowe.

Dzień szósty:

śniadanie: zupa kapuściana, filiżanka czarnej kawy,

lunch: dowolny owoc, np. jabłko,

obiad: gotowana wołowina, surówka z kapusty,

podwieczorek: warzywa, np. sałatka z rukoli, rzodkiewki, pomidorów,

kolacja: zupa kapuściana.

Dzień siódmy:

śniadanie: zupa kapuściana, filiżanka czarnej kawy,

lunch: warzywa, mogą być w postaci sałatki,

obiad: ryż z warzywami,

podwieczorek: owoc, np. 1/2 szklanki truskawek lub malin,

kolacja: zupa kapuściana.

Zasady diety kapuścianej

Przez 7-dniowy czas diety kapuścianej należy pić codziennie około 2 litrów wody, można również stosować herbatki ziołowe, które mają działanie oczyszczające, moczopędne i które przyspieszają przemianę materii np. napary z melisy, napar z karczocha, morszczynu lub mniszka lekarskiego.

W trakcie trwania diety zaleca się również picie zielonej herbaty. Dieta kapuściana oprócz pomocy w zrzuceniu zbędnych kilogramów ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn. Dzięki diecie możemy pozbyć się nadmiaru wody oraz substancji szkodliwych, dieta wpływa również pozytywnie na metabolizm, powodując jego przyspieszenie. Dieta oparta na zupie kapuścianej, warzywach i owocach jest dietą niskokaloryczną.

Po siedmiodniowej kuracji zaleca się przejście na inną, bardziej zróżnicowaną dietę niskokaloryczną, dzięki czemu efekty odchudzania zostaną spotęgowane. W wielu przypadkach dieta kapuściana stanowi idealny początek do rozpoczęcia procesu najpierw utraty a później utrzymania wagi.

Dla kogo dieta kapuściana?

Dieta kapuściana przeznaczona jest dla osób zdrowych, które chcą bardzo szybko schudnąć. W trakcie 7 dniowej diety można zrzucić nawet 5 kilogramów. Jednak z uwagi na fakt, iż dieta jest niskokaloryczna oraz monotonna, jest uboga w składniki odżywcze, witaminy oraz mikroelementy pod żadnym pozorem diety tej nie powinny stosować osoby chore lub osłabione.  Z uwagi na fakt, iż podstawą diety jest kapusta aby skutecznie przejść przez siedmiodniową kurację osoba ją stosująca powinna lubić lub przynajmniej tolerować smak kapusty.

Dieta ta jest przeznaczona dla osób wytrwałych, wymagana jest konsekwencja w jej stosowaniu. Z uwagi na fakt, iż dieta jest szybka istnieje duże ryzyko tzw. efektu jo-jo, czyli powrotu do wagi pierwotnej, dlatego osoby decydujące się na tę formę odchudzania muszą być świadomi jej konsekwencji i muszą po zakończeniu kuracji postępować racjonalnie tak aby nie dopuścić do ponownego wzrostu wagi. Po zakończeniu diety należy racjonalnie się odżywiać i stopniowo zwiększać ilość spożywanych kalorii. Dieta ta pod żadnym pozorem nie powinna być stosowana przez kobiety w ciąży lub karmiące, przez dzieci lub osoby starsze.

Zalety diety kapuścianej

Dieta kapuściana ma wielu zwolenników, z uwagi na liczne zalety. Do jednej z najważniejszych należy jej skuteczność oraz prostota. Składniki służące do przygotowywania posiłków są łatwo dostępne i tanie. Samo przygotowanie zupy kapuścianej jest niezwykle proste. Stosując dietę kapuścianą oszczędzamy czas na przygotowywaniu posiłków. Zasady diety są jasne, dzięki czemu jest prosta w codziennym stosowaniu. Dieta jest przede wszystkim tania, nie wymaga od osób ją stosujących znacznych nakładów finansowych. Kapusta jest bogata w wiele składników mineralnych – jest zdrowa, co stanowi dodatkową korzyść. Oprócz utraty wagi dieta ta pozwala na oczyszczenie organizmu z toksyn i szkodliwych substancji. Przy jej stosowaniu z organizmu człowieka usuwany jest nadmiar wody.

Wady diety kapuścianej

Oprócz licznych zalet dieta kapuściana posiada też negatywne strony. Specjaliści uważają, że dietę te można stosować maksymalnie przez tydzień, dłuższe stosowanie diety może spowodować poważne niedobory składników mineralnych doprowadzając do osłabienia a w skrajnych przypadkach do niedożywienia. Z uwagi na niską kaloryczność, w czasie diety można odczuwać kilka negatywnych skutków takich jak bóle głowy, osłabienie czy bóle brzucha. Kolejnym minusem jest monotonia i ryzyko szybkiego powrotu do wcześniejszej wagi.

Dieta kapuściana ma wielu zwolenników, natomiast pojawiają się też liczne negatywne komentarze dotyczące diety. Każda osoba, która chce skorzystać z diety nie tylko kapuścianej, lecz każdej gwarantującej szybką utratę wagi powinna dokładnie przeanalizować wady i zalety danej diety i na tej podstawie podjąć decyzję.

Redakcja

Konsultacje medyczne: Anita Gajewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *