Dieta 1000 kcal – zasady, efekty, opinie

Dieta 1000 kcal daje niezwykle szybkie efekty. Niestety jest to dieta bardzo restrykcyjna i przystępując do niej, trzeba być przygotowanym na rygorystyczny jadłospis. Dieta powinna być stosowana najdłużej przez tydzień. W przeciwnym wypadku może zaburzyć funkcjonowanie całego organizmu.

Mimo niebezpieczeństwa, wiele osób wciąż decyduje się na zastosowanie diety 1000 kcal, licząc na spektakularne efekty.

Czym jest dieta 1000 kcal?

Dieta 1000 kcal to jedna z najbardziej popularnych diet odchudzających. Wybierana jest najczęściej przez osoby, które chcą w krótkim czasie zredukować masę ciała.

Podstawą diety jest liczenie kilokalorii. W ciągu dnia powinno się ich dostarczyć do organizmu tylko tysiąc. Dieta zakłada zatem maksymalne ograniczenie dostarczanej energii. Ma to zmusić organizm do korzystania z kalorii zmagazynowanych w postaci tkanki tłuszczowej.

Dieta 1000 kcal składa się z pięciu posiłków. Każdy z nich powinien być skomponowany tak, aby dostarczyć określonej ilości energii.

Zasady diety 1000 kcal

Dieta 1000 kcal polega na dziennym spożywaniu tysiąca kilokalorii. Proporcje spożywanych składników odżywczych nie są dość istotne, jednak – tworząc jadłospis – warto mieć na uwadze zalecenia piramidy zdrowego odżywiania. Konieczne jest spożywanie urozmaiconych posiłków, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.

Posiłki powinny być bogate w produkty nisko przetworzone. W diecie nie powinno zabraknąć warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa oraz nabiału.

Posiłki warto przygotowywać na parze i w wodzie. Należy unikać dań smażonych.

Do produktów przeciwwskazanych należą m.in. białe pieczywo, biały makaron, biały ryż, ziemniaki, owoce suszone, tłuste mięso, niskiej jakości wędliny, parówki, słodzone jogurty, żółty ser, serek topiony, margaryna, smalec, słodycze, żywność typu fast food. Koniecznie zrezygnować trzeba także z napojów gazowanych, napojów słodzonych oraz alkoholu.

W czasie diety warto ograniczyć spożycie tłuszczu (co niewątpliwie ułatwi przestrzeganie ilości dostarczanych z pokarmem kalorii). Z diety wyeliminować trzeba również słone przekąski.

Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu – zaleca się picie około dwóch litrów wody dziennie. Oprócz tego, wszelkie słodkie napoje warto zamienić na ziołową herbatę, która dodatkowo wspomoże pracę układu trawiennego.

Ze względu na niewielką ilość dostarczanej energii, lepiej zrezygnować z intensywnej aktywności fizycznej. Dieta przyczynia się do osłabienia całego organizmu, dlatego większy wysiłek fizyczny może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Przeciwwskazania do stosowania diety 1000 kcal

Dieta 1000 kcal nie jest przeznaczona dla wszystkich. Odradza się ją stosowanie u mężczyzn (z powodu niedoboru składników odżywczych), kobiet aktywnych fizycznie, kobiet w ciąży, kobiet karmiących piersią, dzieci i młodzieży.

Dieta zabroniona jest osobom z problemami hormonalnymi (zwłaszcza z niedoczynnością tarczycy).

Dietę należy maksymalnie stosować przez tydzień. W przeciwnym wypadku może wiązać się to z negatywnymi konsekwencjami dla całego organizmu.

Przykładowy jadłospis na diecie 1000 kcal

Jadłospis na każdy dzień diety powinien tworzony być w oparciu o schemat: I śniadanie – ok. 200 kcal, II śniadanie – ok. 150 kcal, obiad – ok. 350 kcal, podwieczorek – ok. 100 kcal, kolacja – ok. 200 kcal.

Przed przystąpieniem do diety warto skonsultować się z dietetykiem. Samodzielne dobranie odpowiednich składników odżywczych jest zadaniem niezwykle trudnym, bowiem jadłospis powinien dostosowany być do indywidualnych predyspozycji. Specjalista powinien zadbać o to, aby jak najbezpieczniej wprowadzić zasady diety w życie.

Poniżej znajduje się przykładowy jadłospis na cały tydzień diety.

Dzień 1

Śniadanie I: dwie kromki pumpernikla z białym serkiem odtłuszczonym, pięć plastrów szynki z indyka, ogórek, dwie rzodkiewki,

Śniadanie II: jogurt naturalny, dwie łyżki płatków owsianych, dwie śliwki,

Obiad: 100 gramów ryby, sałatka warzywna,

Podwieczorek: pomarańcza,

Kolacja: sałatka z pieczonych warzyw.

Dzień 2

Śniadanie I: kromka ciemnego pieczywa z plastrem chudego sera białego i ogórkiem,

Śniadanie II: serek wiejski typu light,

Obiad: ryba pieczona w piekarniku, surówka z marchewki,

Podwieczorek: duże jabłko,

Kolacja: sałatka z tuńczykiem.

Dzień 3

Śniadanie I: jajecznica z jednego jajka, kromka ciemnego pieczywa,

Śniadanie II: sok owocowy,

Obiad: szklanka ciemnego makaronu (ugotowanego al dente) z dodatkiem warzyw,

Podwieczorek: jogurt naturalny,

Kolacja: kromka ciemnego pieczywa, plaster szynki z indyka, pomidor.

Dzień 4

Śniadanie I: omlet z trzech białek, jogurt naturalny, kilka truskawek,

Śniadanie II: kromka chleba pełnoziarnistego, pomidor,

Obiad: szklanka kaszy gryczanej, jajko, warzywa,

Podwieczorek: dwie brzoskwinie,

Kolacja: serek wiejski lekki, ogórek.

Dzień 5

Śniadanie I: dwie kromki chleba pełnoziarnistego, cztery plastry szynki z indyka, kilka liści sałaty,

Śniadanie II: duży grejpfrut,

Obiad: grillowana pierś z kurczaka, 1/5 szklanki kaszy gryczanej, warzywa,

Podwieczorek: 3 surowe marchewki, sok owocowy,

Kolacja: jogurt naturalny.

Dzień 6

Śniadanie I: 3 łyżki płatków owsianych gotowanych na wodzie, jabłko,

Śniadanie II: jogurt naturalny,

Obiad: leczo warzywne z dodatkiem schabu,

Podwieczorek: kromka chleba pełnoziarnistego, plaster szynki z indyka, ogórek,

Kolacja: cztery garście miksu sałat, pomidor, pół papryki, ogórek.

Dzień 7

Śniadanie I: kromka pełnoziarnistego pieczywa, twarożek, plaster pomidora,

Śniadanie II: 6 plastrów szynki drobiowej,

Obiad: zupa jarzynowa,

Podwieczorek: 2 jabłka,

Kolacja: kromka pełnoziarnistego pieczywa, sałatka warzywna.

Należy pamiętać także o odpowiednim nawodnieniu organizmu (zalecane są co najmniej dwa litry wody mineralnej dziennie). Dobrym rozwiązaniem jest również picie herbat ziołowych, które usprawniają przemianę metabliczną.

Wady diety 1000 kcal

Dieta 1000 kcal to dobry sposób na szybką utratę masy ciała. Wiąże się ona jednak ze znacznym ograniczeniem spożywanych produktów, co niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. To dieta bardzo rygorystyczna, wymagająca sporego samozaparcia.

Osobom stosującym tę dietę towarzyszy ciągłe uczucie głodu. Dieta wymaga nieustannego liczenia kalorii, co jest dość uciążliwe (zwłaszcza na początku, gdy nie ma się wiedzy na temat kaloryczności produktów).

Stosowanie diety 1000 kcal powoduje obniżenie tempa metabolizmu oraz utratę masy mięśniowej. Dłuższe stosowanie może prowadzić także do deficytów witaminowych.

Co więcej, zdaniem specjalistów, praktycznie niemożliwe jest ominięcie w tym przypadku efektu jo-jo.

Zalety diety 1000 kcal

Dieta 1000 kcal w krótkim czasie pozwala na znaczną redukcję masy ciała. W ciągu tygodnia można schudnąć od jednego do dwóch kilogramów. Na tym jednak zalety tej diety się kończą. Efekty nie są bowiem długotrwałe, a dieta odbywa się kosztem zdrowia całego organizmu.

Oczywiście można mówić też o oczyszczeniu organizmu z toksyn. Jednak i na to istnieją skuteczniejsze (i zdrowsze!) metody.

Redakcja

Konsultacje medyczne: Anita Gajewska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *